2014. november 16., vasárnap

Le 14 Novembre 2014

Péntek, végre, végre. Az igazat megvallva, egyáltalán nem volt hétvége-érzésem reggel. 10-kor keltem, hogy át tudjam olvasni a szöveget, amiből az exposé-t csináljuk majd. Három órán keresztül próbáltam értelmezni, jegyzetelni, nem sokra mentem vele. Georges Balandier egy borzasztó bonyolultan fogalmazó antropológus, és külföldiként egyszerűen lehetetlen megérteni, amit mondani szeretne. A lényeget kivettem, de esélytelen, hogy ebből én akármit is elő tudjak adni, pláne elmagyarázni a csoporttársaimnak… Ezért jó hogy nem egyedül kell előadnom, majd Tom meg Léna segítenek, biztosan elmagyarázzák nekem egyszerűen, hogy miről szól pontosan a szöveg.
Lu már órán volt, Aaron pedig Champagne-ba indult, mikor befejeztem az olvasást és elkezdtem készülődni az egyetemre. A buszhoz szokás szerint rohannom kellett – úgy látszik, semmit nem változtat, hogy reggel 9-kor, vagy délután 1-kor megyek egyetemre, sosem tudok időben elindulni. Ma azért mentem ilyen későn, mert az egyik tanárunk még mindig Madagaszkáron kutat (én is úgy sajnálom…), és elmaradt mind a két óránk, amit ő tartott volna, így egyetlen informatika órám volt, so much fun.
Elkéstem, de nem nagyon bántam, erről az óráról aztán tényleg szívesen kések, annyival is kevesebbet kell ott lennem és hallgatnom a világ legunalmasabb dolgait (elnézést kérek az informatikusoktól, de nem az én pályám). Mondjuk ma pont olyat vettünk, amit sosem csináltam még, a híres-nevezetes Excelt. Ettől függetlenül az újdonság ereje csak az első 10 percben hatott, utána rájöttem, hogy egy kukkot nem értek a francia informatika nyelvezetből, és feladtam a koncentrálást. Majd elolvasom otthon, amit összeírt nekünk, és valami szótárral meg valami Excel-szakértő segítségével talán boldogulni fogok. Tudom, hogy az Excel nagyon király, de nem annyira látom, hogy mikor lesz rá szükségem az életem során, sorry.
Negyed órával hamarabb szabadultunk (az egyetlen jó dolog ebben az órában, hogy hamarabb vége van), így volt időm beszaladni a menzára és venni egy croque-monsieurt, na meg átfutni még egyszer a szöveget, hátha másodszorra sikerül megérteni. Hát nem sikerült. Léna-val a könyvtárban találkoztunk, fél órán keresztül keresgéltük a kapcsolódó könyveket, aztán elindultunk Tom-hoz.
Kicsit késésben voltunk, de végül is 17.20-kor már ott álltunk a ház előtt. Nem lakik messze tőlem, nagyjából 20 perc busszal, minden nap ott szállok át. Tom lakása zseniális. Nagyon-nagyon illik hozzá, tiszta alternatív, laza, pont olyan, mint ő. A falon mindenféle afrikai, ázsiai nem tudom milyen sálak, meg szőnyegek, a kandalló felett egy hatalmas Shakespeare-idézet, könyvek és bakelit lemezek szétszórva a nappaliban. Egyedül lakik, egy viszonylag nagy nappalija van, két kanapéval és egy fotellel, egy pici konyhasarokkal, pici fürdőszoba, és egy hatalmas galéria, ahol az ágya és a műhelye (kiderült, hogy a nagybátyja bőrdíszműves volt, és ő is elkezdte) van. Az egész lakásnak nagyon jó hangulata van, egyszerűen csak szeretsz ott lenni.
Elkezdtünk beszélgetni a szövegről, én kezdetnek annyit mondtam, hogy sok ismeretlen szó volt, ők meg megnyugtattak, hogy segítenek, ha kell, és ne aggódjak, régi a szöveg, ők sem mindig értik. Aztán Tom elkezdte magyarázni a szöveget pontról pontra, Léna pedig megkérdőjelezte, amit mond, pontról pontra. Félig-meddig vita lett belőle, de nagyon érdekes volt, mert így legalább jobban értettem Balandier írását. Miután nagy nehezen megegyeztek egy-egy dologban, haladtunk tovább, de elég lassan, mit ne mondjak, mert minden második kérdésnél nekiálltak vitatkozni. Közben néha én is megszólaltam azért. Tommal nagyon egy rugóra jár az agyunk, én két részt találtam nagyon érdekesnek a szövegben, ő is pont ugyanazt a két részt emelte ki. Az egyik különösen megfogott, a „gyarmatok pszichológiájáról” (milyen változásokat okoz a gyarmatosítás) szól, egy Octave Mannoni nevű pszichológus foglalkozott a kérdéssel az 1950-60-as években, és Balandier őt idézi egy ponton. Amúgy Balandier volt az úgynevezett „anthropologie dynamique” elindítója, a szöveg, amiből előadást csinálunk, nagyon nagy vonalakban arról szól, hogy megpróbálja elmagyarázni, nincsen felső- vagy alsóbbrendűségi viszony a különböző kultúrák között, és szeretné megszüntetni a „primitív” gyarmati kultúrákhoz társított képet a köztudatban. Az egész szöveg érdekes, csak elég bonyolult.
Nagy nehezen feldolgoztuk a szöveget, felosztottuk, hogy ki mit dolgoz ki részletesen, aztán gondolom jövő héten összeülünk és megbeszéljük. Nekem van egy nagyon érdekes feladatom, lehet, hogy magyar vonatkozást is viszünk az előadásba. Balandier ugyanis egy ponton válságokról beszél, amelyek akkor következnek be, amikor egy hatalmas külső változás (pl. a gyarmatosítás, de lehet akármi más) ér egy bizonyos társadalmat, amelynek a rendszere ennek következtében gyökeresen megváltozik. Először nem nagyon értettem, de Tom elmagyarázta. Gondolkozni kezdtem, és a rendszerváltás utáni Magyarország jutott eszembe. Meséltem nekik erről, és a mostani állapotokról, és Tom teljesen fellelkesült, kiszabta, hogy ennek mindenképpen nézzek utána – nem sikerült teljesen jól megfogalmaznom franciául, meg amúgy is borzasztóan összetett folyamat. Megegyeztünk, hogy következő alkalommal jobban elmagyarázom nekik, és meglátjuk, beletesszük-e az előadásba, mert nem vagyunk benne teljesen biztosak, hogy szorosan kapcsolódik.
Miután kibeszéltük az egész szöveget, témát váltottunk, és mindenféle másról kezdtünk dumálni. Leginkább persze olyan dolgokról, amik nagyon érdekelnek minket, pl. hogy a felsőbbrendűségi viszonyok miért léteznek még mindig egy társadalomban, miért van szükség börtönökre, és még rengeteg dologról. Arra emlékszem, hogy a gondolatok eszméletlen gyorsan cikáztak a fejemben, és képtelen voltam elmondani őket, mert közben a nyelvek is keveredtek a fejemben. Egyszer csak azt vettük észre, hogy már fél 9 volt, jól elbeszélgettük az időt. Tom marasztalni akart minket vacsorára, de mivel són és rizsen kívül semmi más nem volt otthon, udvariasan visszautasítottuk, Léna pedig elhívott engem bulizni, de nem tudtam vele menni, bármennyire is szerettem volna, mert megígértem Lu-nak, hogy elkísérem az argentinokkal megint. Mellesleg Giulio-val, az olasz sráccal is beszéltem délután, hogy este jöhetne velünk. Elköszöntünk Tom-tól, és Léna-val elmentem a metróig (azt mondta nélkülem soha nem talált volna oda), beszaladtam a Carrefour-ba valami vacsiért, és irány haza.
Lu-tól ötvenszer bocsánatot kértem, amiért későn értem haza, és részben emiatt nem tudtunk bulizni menni. Más részben azért, mert ő sem érezte jól magát, és amúgy is, megint szakad az eső, ilyenkor senkinek nincs kedve kimozdulni a lakásból. Írtam egy sms-t Giulio-nak is, hogy nem megyünk sehová, je suis désolée, de a mai nap nem a legjobb a partizásra. Megvacsoráztunk Lu-val, aztán gyorsan felhívtam anyát skypeon, mert muszáj volt magyarul is elcsacsognom a napomat. Majdnem másfél órát beszéltünk, ilyen, ha elcsacsogom a napomat.

Este, a számítógép előtt felfedeztem, hogy a mai 30Y koncert minden bizonnyal életem egyik legjobb koncertje lehetett volna, és volt élő közvetítés, de pont lecsúsztam róla. Kárpótlásul végighallgattam az összes új számot legalább harmincszor, most hajnali 3 van, és azt hiszem aludnom kéne végre. Azt hiszem, tényleg koncert-függő vagyok, egyszerűen nem bírok aludni, csak azért, mert tudom, hogy mások ott vannak, és én nem lehetek (és ez nem először fordul velem elő).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése