2015. november 15., vasárnap

Le 14-15 Novembre 2015

Liberté, Égalité, Fraternité.

Kivételesen egyben írok a hétvégéről, mert velem kapcsolatban nem történt semmi fontos, de Franciaországban pedig valami rendkívül fontos történt, inkább arról akarok most írni, mert eléggé foglalkoztat. Amit rólam és a hétvégémről tudni kell, az annyi, hogy:
  • szombaton Danival elmentünk a plázába a Part-Dieu-höz, és én vettem egy hajszárítót 
  • aztán lebetegedtem, de annyira, hogy szombat este és vasárnap egész nap alig bírtam mozogni, csak feküdtem az ágyamban és köhögtem folyamatosan
  • Dani csinált nekem vacsorát szombaton és vasárnap egészen estig itt maradt, hogy ne legyek egyedül, és hogy ápoljon kicsit
  • tanulni nem sokat tudtam, egyrészt, mert folyamatosan a híreket olvastam, másrészt, mert iszonyatosan beteg vagyok és nem jutottam odáig, hogy megkeressem a könyveimet
  • JB szokás szerint megérkezett vasárnap este, őt is sokkolta, ami Párizsban történt, de szerencsére neki sem volt ott közelebbi hozzátartozója



forrás: Le Monde
Tehát, a lényeg, hogy Párizsban borzalmas terrortámadás történt, hat helyszínen, három csoportba szerveződött terrorista robbantott, lőtt, egyszóval gyilkolt. Több, mint száz halott, több mint háromszáz sebesült a végeredmény. Az események után hatalmas volt a káosz, de leginkább Párizsban – ezt is csak a hírekből gondolom, nem beszéltem senkivel, aki ott lakik. Ott teljes kijárási tilalmat rendeltek el, az egész város gyászba öltözött a hétvégére, nem nyitottak ki a múzeumok, az iskolák, semmilyen közintézmény. François Hollande köztársasági elnök rendkívüli állapotot rendelt el három napig az egész országban, ami fokozott készültséget jelent, rengeteg rendőrt és katonát vezényeltek ki az utcára. Itt Lyonban nem volt sem kijárási tilalom, a boltok is kinyitottak, az egyetlen dolog, amiben az itteni életre kihatott a párizsi borzalom, hogy minden tüntetést, megemlékezést, gyűlést, futóversenyt, egyszóval minden eseményt, ahol sok ember gyűlhet össze, lemondtak és megtiltottak.

Elég kettős érzés volt szombaton kimenni a városba. Danival elmentünk vásárolni, sütött a nap, az emberek beszélgettek, itt semmi nem emlékeztetett rá, hogy az egész francia népet megrázó tragédia történt. Mi is próbáltuk kerülni a témát, de egyszerűen nem lehetett. Annyira nyomasztó az egész, hogy bármikor, bármi megtörténhet. Hiszen az összes áldozat csak szórakozni szeretett volna péntek este. Végig úgy járkáltam a plázában, hogy azt néztem, honnan ugorhat elő valaki és változtathatja hirtelen az egész épületet temetővé. Az emberek arcán persze látszott, hogy őket is nyomasztja a dolog, csak próbálják nem mutatni, kikerülni. El lehet felejteni néhány percre, és örülni, nevetni, beszélgetni vidám dologról, de aztán meglátsz egy újságot, a címlapján a Párizsban készült képekkel, és rögtön rájössz, hogy nem, ezt nem lehet elfelejteni. Most nem volt kedvem vásárolgatni, pedig eredetileg azt terveztem, hogy több üzletbe is benézek. Gyorsan megvettük a legfontosabb dolgokat, aztán hazamentünk, mert mégiscsak a négy fal között érzi ilyenkor a legjobban magát az ember.

forrás: Le Monde
Persze, ezt nem lehet az örökkévalóságig csinálni. Igaza van minden párizsi lakosnak, akik a tilalom ellenére kimennek az utcára megemlékezni. Nem lehet félelemben élni, nem lehet bezárkózni a négy fal közé. Mégiscsak egy szabad országban élünk, ezt egy tucat terrorista nem akadályozhatja meg. Ugyanis Párizsban a kijárási tilalom ellenére rengetegen gyűltek össze, először a terrortámadások helyszínén, aztán leginkább csak a Place de la République-n, hogy megemlékezzenek az áldozatokról. A legtöbb francia most azt hangoztatja, hogy nem szabad félni, nem ijedünk meg tőlük, akkor is éljük az életünket ugyanúgy, ahogy eddig. A médiából is folyamatosan az összefogás, a tolerancia, az együttérzés üzenete árad. Franciaország méltó módon emlékezik a támadás áldozataira, akik sokszínűségükben tökéletesen reprezentálják a társadalmat: volt köztük muszlim, törzsgyökeres francia, fekete, rengeteg külföldi állampolgár, és még sorolhatnám. Én meg csak bámulok, hogy milyen hatékonyan képes kezelni egy ilyen borzalom utáni közhangulatot a francia állam. A politikusok rögtön bevették magukat Versailles-ba, hogy megoldást találjanak, a titkosszolgálat és a rendőrség gőzerővel nyomozni kezdett potenciális segítők után, az újságokban és a Facebookon mást sem olvasni, csak, hogy szeressük egymást, mert ilyenkor össze kell fogni, ezen kívül valamilyen szinten biztonságérzete van az embernek az utcán, mert kb. minden sarkon áll egy rendőr. Persze, a francia szélsőjobb sem tétlenkedik, és a buta, egyszerű embereket be is hülyítik a „minden bevándorló potenciális terrorista” dumával, mintha a bevándorlást és a terrorizmust lehetne egy lapon említeni. Az eddig azonosított támadók mind francia vagy belga állampolgárok voltak, csak úgy megjegyzem. Ráadásul, a sok szerencsétlen ember Szíriából mi elől menekülne, ha nem ezek elől? Ebbe inkább most nem mennék bele, elegem lett már a menekült-vitából otthon. Majd egyszer írok erről is, ha lesz kedvem és időm rá. Azt hiszem, nagy vonalakban ennyi a lényeg Franciaország terror-hétvégéjéről. A lényeg, hogy én is jól vagyok, Lyon is jól van, csak még a sokk alatt. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése