2015. április 23., csütörtök

Le 23 Avril 2015

Ma szerintem csak Nicolas ébredt fel a hajnali 6-ra beállított borzasztóan hangos ébresztőmre, én nem nagyon. Negyed 8-kor rájöttem, hogy reggel van, de még fél óráig nem bírtam felkelni, eszméletlen fáradt voltam. A héten egyik nap sem aludtam 4 óránál többet, az lehetett a probléma. Gyorsan lezuhanyoztam, aztán főztem egy kávét, hátha az segít majd, hogy ki tudjam nyitni a szememet rendesen. Megpróbáltam a jegyzeteimet is olvasgatni, de esélytelen volt, hogy akármit is felfogjak belőle, pedig tegnap csak a feléig jutottam, ma maradt egy délelőttöm, hogy megtanuljam a másik felét is. Azt ugyanis még mindig nem tudtam, hogy használhatom-e a jegyzeteimet, vagy nem, szóval kénytelen voltam elsajátítani az egészet a vizsgáig. Hab a tortán, hogy 10-től 12-ig volt egy órám ma, amire muszáj volt bemennem. A vizsgám csak 2-től volt, de a kettő közötti két órát nem nagyon ítéltem elégnek, hogy behozzam a lemaradásom.

Kilenckor elindultam az egyetemre, óra előtt még ki kellett nyomtatnom a beadandóimat is, amiket ma és holnap kell leadnom. A villamosan olyan büszkén nézegettem őket, mintha minimum egy könyvet írtam volna. Elég sokat szenvedtem velük a múlt héten, az biztos.

Még kezdés előtt odaértem a terem elé, odaköszöntem a csoporttársaimnak, de nem nagyon beszélgettünk. Nemsokára a tanárnő is megjelent. Én odaadtam neki a beadandómat, nagyon örült, még egyszer megkérdeztem, hogy akkor nem gond-e, hogy jövő héten nem leszek itt, a „vizsga” második részén (5 perces előadást kell csinálnunk). Mosolyogva azt válaszolta, dehogy, ne aggódjak, semmi baj. Mintha még valami olyasmit is mondott volna, hogy ha akarok elmehetek, de nem pontosan értettem, úgyhogy inkább maradtunk. Egy feladatot csináltunk csoportmunkában, el kellett mesélnünk a párunknak a kutatást, amit a félév alatt csináltunk, aztán a párunk elmesélte az osztálynak. Én egy csajjal voltam, aki hál’ Istennek nagyon lényegre törően magyarázott, mi beszéltünk először, utána tudtam tanulni. Nem annyira zavartattam magam, kiraktam a jegyzeteimet az asztalra, olvastam, fél füllel hallgattam a többieket, ha érdekes dolgot meséltek, akkor néha felnéztem. Volt néhány elég aktív diák (főleg egy olasz csaj meg az én bolgár csoporttársam), akik folyamatosan kérdeztek, javaslatot tettek, tanácsot adtak, szóval elég lassan haladt a kör, és már vége lett az órának, mire mindenki megszólalt. A tanárnő röhögött is, hogy nem csak egy feladatot tervezett, de legalább jót beszélgettünk. Azért jó arc, hogy senkit nem állított le beszéd közben, hogy „sietünk, mert még mást is csinálni kell”, ahogy ezt otthon gyakran hallani.

Óra után kiültem az parkoló melletti füves részre, van egy hatalmas „mező”, margarétákkal tele, ami ilyen napsütéses időben tele van diákokkal, sokkal jobb ott ücsörögni, mint a könyvtárban. Próbáltam menteni a menthetőt, és tanulni ezerrel, de egy óra tanulás után egyszerűen nem fért több információ a fejembe, úgyhogy inkább lefeküdtem egy kicsit a fűbe, zenét hallgattam, és imádkoztam, hogy használhassam a jegyzeteimet, mert annyi antropológus nevét kellett megjegyeznem, hogy folyamatosan kevertem őket, a különböző társadalmak neveiről (Wofo, Kama, Lélé, stb.) nem is beszélve.

Kettő előtt egy kicsivel elindultam a terem felé, de úgy voltam vele, hogy igazából akármit kérdez, valamit csak tudok róla írni, maximum nem pontosan a kérdésre fogok válaszolni. A titkárnő már kinyitotta nekem a termet, mire felértem, amíg elhelyezkedtem, addig ő elszaladt fénymásolni. Aztán nagyon helyes volt, kinyitotta az ablakokat, nem engedte, hogy segítsek neki, azon kívül, hogy a helyemen ültem és „felkészültem” a vizsgára, semmit nem csinálhattam (megpróbáltam felállni és odamenni a dolgozatomért, hogy ne neki kelljen mászkálnia, de erősködött, hogy hagyjam, üljek vissza). Egyre jobban bírom ezt a nőt, annak ellenére, hogy kedden úgy kicseszett velem. Kiosztotta a lapokat, aztán a kérdést, és örömmel konstatáltam, hogy rá van írva a dolgozatra, hogy a jegyzetek használata engedélyezett. A titkárnő egy félmosolyt küldött, de látszott a szemén, hogy nem tudja hova tenni ezt a dolgot. Hát szívesen odaadnám neki a füzetemet egy hétre, hogy tanulja meg azt a rengeteg különböző nevet, helyet, társadalmat meg elméletet, amit nekem kellett volna. Nem mondom, hogy lehetetlen, de túl sok értelme nincsen, úgyis elfelejtem egy részét. A lényeget megtanultam így is, a jegyzetek segítségével meg legalább pontosabb esszét tudtam írni. Két kérdés közül választhattam, az egyiknél egy az ethnoclassification fogalmát kellett volna kifejteni, de én inkább a másikat választottam, ahol Mary Douglas egy elméletét kellett kifejtenem, és „kommentálnom”. Nem tudom pontosan, hogy a tanár itt arra gondolt, hogy példákat hozzak, amik igazolják az elméletet, vagy kritikákat, esetleg mindkettőt, de órán leginkább kritikákat vettünk ezzel kapcsolatban, úgyhogy azokat írtam bele. 10-nél rosszabbat nem nagyon adhat rá, mert a lényeg azért benne van, de szuper jegyre nem számítok, mert ha kicsit többet gondolkozok, tudtam volna jobbat is kihozni ebből, csak hát annyira fáradt voltam, hogy esélyem sem volt.

Vizsga után nagyon-nagyon boldogan ballagtam a villamoshoz, iszonyatosan örülök, hogy már csak egyetlen egy vizsga van hátra, és kész, vége. Oké, még egy beadandót is meg kell írnom, de az nem annyira vészes. Vagy hétvégén összedobom, vagy ha hazamegyek, hétfőn megírom, csak kedden kell leadnunk.

Szóval hatalmas mosollyal az arcomon villamosoztam, metróztam, buszoztam haza. Itthon Nicolas a konyhában telefonált az anyukájával (aki azt üzente, hogy puszil engem), én leültem mellé, megvacsoráztam, most meg mindjárt folytatom a maratoni tanulást. Szerencsére a holnapi vizsgámra nem kell annyi mindent megtanulni, és reggel 10-kor kezdődik, szóval legalább hamar túl leszek rajta. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése