2015. április 11., szombat

Le 10 Avril 2015

Reggel fél 10-re mentem az egyetemre, mert a lányokkal még bőven volt dolgunk az előadással, amit ma 14-kor kellett előadnunk. Nagyon sok minden hiányzott belőle, úgyhogy beültünk a könyvtárba és délig kerestünk még egy csomó dolgot, de végül csak összeraktuk. Hát, nem mondom, hogy tökéletes lett, mert elég sok hiányossága van, de megcsináltuk, az a lényeg.

Az első óránk (Enquete ethno) előtt kiültünk a lányokkal az egyetem épületei között lévő füves részre, „napoztunk”, én kávéztam, ők ettek. Aztán bementünk órára. A tanárunk végre valahára elmagyarázta, hogy mit kell neki beadnunk, és egyáltalán nem vészes, mert összesen 6 oldalt kell írnunk neki csoportmunkában, tehát fejenként kb. 3 oldal, az nagyon kevés. Zoé ott ült mellettem, és néha-néha összenevettünk, hogy ez nem olyan vészes, valahogy megoldjuk. A vizsgának lesz egy szóbeli része is, április 30-án, amikor én nem leszek már, úgyhogy óra végén odamentem a tanárhoz, hogy elmagyarázzam neki. Ő azt mondta, hogy fogalma sincs, majd kitalál valamit, de lehet, hogy a szünet utáni héten nem lesz (amikor én utoljára itt vagyok). Mikor megtudta, hogy magyar vagyok, megkérdezte, hogy „Budapest?”, aztán iszonyatosan meglepett, mert mikor mondtam, hogy „non, lac Balaton, vous le connaissez?” (nem, Balaton, ismeri?), rávágta, hogy persze, és hogy egyszer nagyon szeretne arrafelé utazni. Ilyet se gyakran hallok, mióta itt vagyok. Mármint, hogy valaki ismeri a Balatont, pedig azért szerintem elég nagy ahhoz… Mindegy. Zoé azt mondta később, hogy semmi gond, ha nem leszek itt, ha előkészítjük ketten a szóbeli előadást (mert amúgy csoportmunkában kell azt is csinálni), akkor szívesen előadja egyedül is. Úgyhogy, azt hiszem, ezt is megoldottam. Óra után Tom odaadta a jegyzeteit, de csak addig, amíg lefényképezem, mert természetesen tanulni fog a szünetben, és kellenek neki. Nem tudom, miért nem bírja nélkülözni őket egyetlen hétig, ők csak 3 hét múlva vizsgáznak, könyörgöm… Nem baj, remélem látszani fog majd a számítógépen az írása, mert ha nem tudom elolvasni, biztos, hogy felrobbanok.

Miután végeztem Tom jegyzeteivel, Zoéék után rohantam, aztán átmentünk a másik épületbe, ahol Lectures complémentaires óránk volt, és az előadást tartottuk. Odaértünk, Alicia és Camille teljesen ki voltak készülve, nagyon izgultak. Zoé próbálta őket nyugtatni, de nem sok sikerrel. Én is tudtam, hogy nagyjából 60%-os készültségben vagyunk, de gondoltam, ez van, majd csak kihozunk belőle valamit. Bementünk a terembe, rajtunk kívül két lány üldögélt még ott, meg a tanár. Diego (a tanárunk) pedig mikor meglátta, hogy készülődünk előadni, közölte velünk, hogy átrakta az előadásunkat két héttel későbbre, nem ma tartjuk. Mi köpni, nyelni nem tudtunk, már nagyjából felkészültünk lelkileg. Léna volt a legtalpraesettebb, rögtön megkérdezte a tanárt, hogy ezt mégis honnan kellett volna tudnunk, és mért nem szólt nekünk. Erre Diego azt válaszolta, hogy hát ő múlt órán elmondta. A gond csak az, hogy mi nem voltunk itt múlt órán, mert előrehozta az órát, akkorra, amikor nekünk Enquete ethno volt, két órán pedig nem tudunk ott lenni egyszerre. Erre Léna teljesen kibukott (mi is, de mi nem szóltunk egy szót sem), és nekiugrott a tanárnak, hogy azért ez nem normális. Erre Diego a fejünkhöz vágta, hogy nem ő tehet róla, hogy „nem informálódunk”. Mi csak pislogtunk. Mégis hogyan informálódjunk, mikor soha nem gondoltuk volna, hogy átvariálja az előadások időpontját, csak mert ő gondolt egyet? Mellesleg, ha másik óránkra teszi ezt az órát, ne csodálkozzon, hogy nem jelenünk meg, nem tud az ember egyszerre két helyen lenni. 
weheartit.com
A vita egyre jobban eldurvult, mellettem Alicia és Camille már a sírás határán álltak, és mondogatták, hogy akkor hagyjuk, megcsináljuk két hét múlva, ők most már nem akarják. Léna azt mondta a tanárnak, hogy „Vous avez fait n’importe quoi la semaine derniere” (nagyjából annyit tesz, hogy: „Baromságot csinált a múlt héten”), utalva arra, hogy másik óránkra rakta a saját óráját és most neki áll feljebb, amivel eléggé elvetette a sulykot, mert Diego eszméletlen ideges lett és mondta, hogy rendben, akkor adjuk elő most, ha annyira akarjuk. Mi összenéztünk, de az ötből egyedül Léna akarta most csinálni, Alicia és Camille hevesen tiltakozott, Zoéval nekünk mindegy volt. Nem nagyon volt időnk semmit megbeszélni, mert Diego annyira felhúzta magát az egészen, hogy már majdnem kiabált velünk, hogy „Allez-y, faites votre exposé!” (Menjetek, adjátok elő). Nem volt már más választásunk, úgyhogy felálltunk, kimentünk a tanári asztalhoz. Közben megérkezett még néhány csoporttársunk, de így sem voltak hatnál többen. Ők csak kapkodták a fejüket, hogy mi a fene történik. Camille-nak kellett volna elkezdeni, de ő tényleg majdnem sírt, remegő hangon közölte, hogy ő képtelen, és odaadta a papírt Zoénak. Zoé elhadarta a bevezetést, utána jöttem én. Erőt vettem magamon, gondoltam, hogy most aztán tényleg nem ronthatom el, Diego összeráncolt szemöldökkel figyelt minket, még mindig nagyon mérges volt. Nagy nehezen elmagyaráztam a saját részemet, aztán átadtam a szót Léna-nak. Szépen sorban mindenki elmondta a magáét, de nagyon-nagyon sokszor leblokkoltak, belekavarodtak, nem tudták folytatni, stb. Szerencse, hogy öten voltunk, mert így mindig volt valaki, aki kisegítette a másikat. A befejezésnél a konklúziót pedig odaadták a kezembe, hogy olvassam fel. A probléma csak az volt, hogy azt akkor írták reggel, mikor én pont más után kutakodtam, szóval fogalmam sem volt, hogy mit írtak bele. Mindegy, felolvastam, kicsit döcögősen, de elmondtam. Elég ciki volt amúgy, nagyon látszott, hogy életemben először olvasom. A végén feltettünk egy kérdést, amire a csoporttársaink válaszát vártuk volna, de senki nem szólt egy szót sem, még mindig nagy volt a feszültség. Diego is csak annyit mondott, hogy „Est-ce que quelqu’un a des questions? Allez-y!” (Van valakinek kérdése? Gyerünk!), aztán tovább nézte a papírját. Nagy nehezen egy srác megszólalt, elmondta a véleményét a kérdésről, amit feltettünk, aztán Léna, Zoé reagáltak rá, és megint csönd lett. Később, kicsit oldódott a hangulat, néhányan kérdeztek tőlünk, Diego-tól, mi is magyaráztunk, ő is, aztán szép lassan vége is lett az órának. Elkezdtünk pakolni, de mikor indultunk volna kifelé a teremből, Diego odaszólt, hogy maradjunk, „beszélni akar velünk”. Hoppá. Miután mindenki más kiment rajtunk kívül, odaszólt Lénanak, hogy csukja be az ajtót, akkor még jobban beszartunk, hogy mégis mit fog nekünk mondani. Kétségbeesett pillantásokat váltottunk egymás között, amíg végre Diego megszólalt, megkérdezte, hogy mit gondolunk az előadásunkról? Akkor szépen elmondtuk, hogy nem volt fair, hogy nekünk csak ennyi időnk volt, míg a többieknek minimum két héttel több van, emellett a mi szövegeink voltak a legnehezebbek, és alig tudtunk találkozni, ezért nagyon-nagyon nehéz volt megcsinálni ezt a másfél órás előadást. Diego addigra teljesen megenyhült, elmondta az észrevételeit (az én részemet megdicsérte, de beszólt, hogy túl keveset beszéltem a többiekhez képest), és azt mondta, összességében jó volt, nyugodjunk meg, bele fogja számítani a jegybe, hogy kevés időnk volt. Léna óvatosan megkérdezte, hogy a jegy azért 10 felett van-e, erre Diego mondta, hogy persze, ne vicceljünk már, ennyire nem volt rossz. Szóval átmentünk.

weheartit.com
Olyan boldogságmámorban jöttünk ki a teremből, szinte ugráltunk örömünkben, egyrészt, hogy vége, másrészt, hogy jó jegyet kapunk rá, harmadrészt, hogy szünet van! A villamosmegállóban elváltak útjaink, Zoé és Alicia felszálltak rögtön az elsőre, én még cigiztem, úgyhogy megvártam a következőt, Léna a másik irányba ment. Camille már hamarabb elköszönt tőlünk, amit egyáltalán nem bántam, mert nem bírom azt a lányt – mióta úgy faképnél hagyott a metróban. Ahogy jöttem hazafelé, azon gondolkoztam, hogy hihetetlen, megint eltelt egy félév, már csak a vizsgáim vannak hátra, és szabad vagyok. Elég jó érzés.

Itthon egyből elmentem a parkba futni, mert még mindig tele voltam feszültséggel az előadás miatt. Egyszerűen annyit izgultunk ma, meg annyi minden történt, hogy nem bírtam máshogy lenyugodni, muszáj volt „kifutni” magamból. Futás után megnéztem az emailjeimet, átküldték a vizsgabeosztásomat. Ami a következő:
Április 21., Kedd, 14-15.30: Anthropologie de la culture
Április 22., Szerda, 16-17.30: Anthropologie et interdisciplinarité
Április 23., Csütörtök, 14-15.30: Nommer et classer
Április 24., Péntek, 10-11.30: Dynamique des sociétés
Ezen kívül még van kettő, egy hétfőn 10-11.30 között (Étude de cas) és a portugál vizsgám, aminek az időpontjára szépen berakták az Anthropologie de la culture vizsgámat, szóval fogalmam sincs, hogy mi a francot csináljak. A titkárnő elment szabadságra (mint mindenki más), tehát esélytelen, hogy válaszol az emailemre és meg tudja változtatni, úgyhogy írtam a portugál tanáromnak, hogy nem tudnék-e egy másik csoportjához bemenni valamikor, megírni a vizsgát. Nem is tart az sokáig, maximum fél óra szerintem, azt hiszem 10 kérdés van, a szöveget meg már lefordítottuk, úgyhogy nem lesz gond. Talán azt könnyebb máskorra tenni, mint a másfél órás esszéírásomat.


Este Nicolas áthívott néhány barátunkat, azt mondta, nem akar nagy bulit, csak néhány embert hívott. Ennek az lett a vége, hogy megint voltunk vagy húszan, a fele társaságot nem is ismertem, és hatalmas kuplerájt hagytak maguk után. Az áram is elment, az internet is, azt szereltem hajnali 3-kor, a borospoharak és chipseszacskók pakolása közben. Ők diszkóba mentek, de én nem akartam velük menni, akármennyire kérleltek, muszáj holnap tanulnom. Meg takarítanom, mivel Nicolas nem fog rendet rakni a buli után, mert reggel 9-kor indul Párizsba Joao-val és a többiekkel. Na mindegy, majd ha hazajön beszélek vele, és megmondom, hogy itt április 24-ig nincs buli, mert marhára nincs időm meg energiám most nagyon a tanulásra kell koncentrálnom. Utána úgyis azt csinál, amit akar. 
weheartit.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése