2015. szeptember 14., hétfő

Le 14 Septembre 2015

Mondays are for fresh starts.

Reggel, mikor kinyitottam a szememet, meglepően sok erőt és energiát éreztem magamban a futáshoz. Már tegnap este óta tervben volt, hogy ma aztán tényleg elmegyek futni, ha esik, ha fúj. Már épp azon gondolkoztam, milyen zenét hallgatok majd közben, mikor ránéztem az órára: 8:00. Mivel 10-re kellett az egyetemen lennem, és nagyjából egy óra az út, esély nem volt rá, hogy az egy órás futás még beleférjen. Úgyhogy nagy morcosan lezuhanyoztam, felöltöztem, főztem egy kávét, aztán elindultam az egyetemre. Legalább a nap sütött a tegnap esti viharok után.
Az egyetemre menet már a villamoson szitkozódtam magamban, mert persze mindenkinek reggel 10-kor kell mennie, ilyenkor kezdődik majdnem mindenkinek az órája, és alig lehet elférni. Be kell szereznem egy gördeszkát, és akkor nem lesz több ilyen gondom. Megpróbáltam a könyvembe bújva kizárni a körülöttem lévő tömeget, nagyjából sikerült is.
Az első órám Anthropologie de la santé (a „santé” egészségügyet jelent magyarul) volt. A terem előtt próbáltam ismerős arcokat kiszúrni, de csak olyanokat láttam, akiket látásból ismertem eddig is, nekik valószínűleg fogalmuk sincs, ki vagyok. Egyszer csak odapattant elém Laura, akivel még a legeslegelső prezentációmat csináltam. Kicsit beszélgettünk, aztán a teremben is egymás mellé ültünk. Bent már jóval több ismerős arcot láttam, néhányukkal összemosolyogtam, jó volt látni, hogy annyira azért nem fogyatkozott meg a csapat. Ezt az órát Julien Bondaz tartja, aki az első félévben Théories anthropologique-on volt vendégtanár, aztán a múlt félévben a Nommer et classer c. előadást ő tartotta végig. Néhány perc alatt felvázolta, hogy mivel fogunk pontosan foglalkozni ezen az órán, aztán egyből bele is vágott és darálta az anyagot – ahogy szokta.
Az „anthropologie de la santé” igazából azt a részét fedi az antropológiának, ami az egészségügyhöz köthető. Ide tartozik az „anthropologie physique” például, amit a Dr. Csont című amerikai sorozatból lehet ismerni, amikor csontokat, koponyákat meg mindenféle izgalmas emberi testrészt méricskélnek és abból vonnak le következtetéseket. Ide tartozik az, amit tavaly már érintettünk Bondaz-zal, hogy a különböző kultúrákban, társadalmakban hogyan gondolkoznak a betegségekről, hogyan kezelik őket. Ide tartozik még az etnopszichiátria is, meg még ezer más dolog. Majd úgyis írok néha, hogy mit tanulunk. Most csak a tudományág történetét vettük át nagy vonalakban.
A következő órát is Julien Bondaz tartja, úgyhogy nem nagyon zavartatta magát, az első óra végét szépen leadta a másik elején. Közben volt szünetünk, én Mélaine-nel, Alicia-val és Lina-val elszaladtam a menzára és ők kaját én meg egy dobozos kólát vettem. A lényeg, hogy Bondaz a második órát csak fél órával később kezdte el. Ennek a neve „anthropologie de la nature” (a „nature” azt jelenti: természet), és rájöttem, hogy ez lesz az óra, amit szívből gyűlölni fogok. Az utolsó 30 perc már olyan szenvedést jelentett, hogy azon kezdtem el gondolkozni, a mögöttem lévő, és egész óra alatt engem rugdosó srácot pofon vágom. Ez a tárgy ugyanis közel van a biológiához, ami sosem tartozott a kedvenc tantárgyaim közé. Bondaz azokról a feltételezésekről meg elméletekről dumált, amik kapcsolatot keresnek ember és állat között. Például, vannak olyan szociológusok, akik a rovarok szervezett működését vizsgálják és hasonlítgatják össze a mi társadalmainkkal. Én nagyon örülök, ha valakit ez érdekel, de én pont nem ez az ember vagyok. Úgyhogy felvettem a gimnáziumi biológia órákról ismert arckifejezésemet, és végig fintorogtam az egész órát. Miután elhangzott az „Á la semaine prochaine!” (Jövő héten találkozunk!), kirohantam a teremből, és futottam a villamosra.
A buszon már a brownie receptjét memorizáltam és itthon rögtön nekiestem a sütésnek. Sajnos még nem végeztem vele, de Mme Fucci már meg is érkezett. Nagyon sietett, mert nem talált normális parkolóhelyet, és szabálytalanul állt meg, úgyhogy egyből alá is íratta velem a szerződést. Aztán nem sokkal később megjött JB (Jean-Baptiste a becsületes neve) is, az anyukájával. Megnézték a lakást (az anyukája még nem látta), aztán aláírták a papírokat, és Mme Fucci már itt sem volt. Úgyhogy jövő szeptemberig, ha tetszik, ha nem, JB-vel fogok lakni. Nagyon-nagyon szimpatikus volt megint, az anyukája meg még inkább. Felváltva mosolyogtak rám, és JB jó tulajdonságait sorolták (főz, mos, takarít, rendet tart, nagyon tanul, de szeret bulizni is, jól viselkedik, nem hangos…), aminek nem nagyon láttam értelmét, mert semmi rossz érzésem nem volt vele kapcsolatban. Mikor a közös evésre, vásárlásra és ilyesmire terelődött a téma, az anyukája egyből kijelentette, hogy hétvégenként majd rám is főz és JB hozni fogja az otthoni kosztot, hogy hét elején legyen normális kajánk. Én szóhoz sem jutottam, legszívesebben a nyakába borultam volna, hogy „Maman!”, és szerintem ő azon is csak mosolygott volna. Egy tündér az a nő. A fia is, bár ahogy észrevettem nem veti meg a bulikat, a vendégágy láttán egyből felcsillant a szeme. Jól megleszünk, úgy érzem. A brownie még a szerződés-írogatásnál odaégett, illetve csak a teteje, az alja tiszta folyós lett, valamit elrontottam. Az ízén annyira nem érződött, JB és az anyukája is azt mondták, hogy nagyon finom. Aztán nemsokára szedték a cuccaikat és hazamentek, JB csak holnap költözik be, valamikor délután jön, azt mondta. Én kicsit elszomorodtam, mert már úgy vártam, hogy ne egyedül legyek, a Danit is hiába próbálom rávenni, hogy jöjjön át, mostanra aztán tényleg teljesen beszippantotta az egyetem.
Nagy szomorúságomba felvettem a futócipőt, és kimentem a parkba. Nem mondom, hogy büszke vagyok magamra, mert elég rossz időt nyomtam le, és keveset is futottam, de legalább nem álltam meg egyszer sem. Két hónapja semmit nem sportoltam, úgyhogy számítani lehetett rá, hogy ez ilyen lesz. Majd javítok rajta szép lassan. Holnap reggel mondjuk, ha sikerül végre felkelnem időben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése