2015. január 30., péntek

Le 30 Janvier 2015

Reggel felkeltem korán, hogy elkísérjem Luu-t a CAF-hoz, leadjuk a hiányzó papírjait, és szóljunk, hogy hazaköltözik. Szerencsére, hamarabb megjártuk az egészet, mint terveztük (viszonylag kevesen voltak és elég gyorsan haladt a sor), úgyhogy haza tudtam ugrani a pendriveomért és még az óráim előtt ki tudtam nyomtatni mindent, amit az egyik tanárom kért. Tegnap teljesen kiment a fejemből. Iszonyatosan fáradt voltam, és nagyon elgondolkoztam rajta, hogy nem megyek be ma az egyetemre… Az egyetlen probléma csak az, hogy elvileg február 13-án hiányozni fogok, aztán valószínűleg április 10-én is, mindegyik péntek, és mivel összesen csak hármat lehet hiányozni a szeminárimumokról, elég necces lenne ezt bejátszani. Nagy nehezen aztán mégis csak erőt vettem magamon, és bementem.

A metrón elkezdtem olvasgatni a cikkeket, amiket a 2-től kezdődő órámra kellett volna, de aztán abbahagytam, mert nagyjából 20 oldal az egész, és a metró zúgásától úgysem bírok normálisan odafigyelni. Inkább üvöltettem egy kis Snow Patrolt, és reménykedtem, hogy a sztrájk miatt megint elmaradnak az óráim. A teremhez viszonylag korán értem oda, de már voltak néhányan. Pont volt idő rágyújtani, közben megérkezett a tanár is, aztán Zoé és Maeva is befutott, odaálltak mellém, beszélgettünk kicsit, amíg nem kezdődött az óra. A tanárunk azzal kezdte, hogy csak 1 órát fog megtartani az 1 óra 45 percből, mert sztrájkolnak, és valami megbeszélés van, amire mindenképp mennie kell. Aztán elmagyarázta röviden, hogy mi történik most, hogy mi is képben legyünk. A lényeg az, hogy az egyetem szeptember óta nem adott se szerződést, se fizetést az óraadó tanároknak, akik főleg a doktorijukat meg az MA-t csináló diákok. Mivel gyakorlatilag ők nem is alkalmazottak emiatt, ezért sztrájkolni sem tudnak hivatalosan. Első félévben azért megtartották az óráikat, abban reménykedve, hogy történik valami, de mivel semmi sem változott, most kénytelenek valami hatásosabb eszközhöz folyamodni. Az első dolog, hogy az első félévi jegyeinket nem adják oda az egyetemnek, ami miatt az egész rendszer blokkolva lesz, nekünk hivatalosan nem lesz meg a félévünk, tehát várhatóan hatalmas lesz a káosz. (Azért mi megkérdezhetjük a jegyeinket tőlük emailben, mindenki megígérte, hogy megírja nekünk, de hivatalos úton elvileg nem kapjuk meg egyelőre.) A második, hogy most kitalálták, nem tartanak órákat az egyetemen, amíg nem kapnak szerződést. Minket, diákokat persze nem szeretnének hátráltatni (az óráim 70%-át doktoris diákok tartják, ha az mind elmarad, elég nagy szarban vagyok), tehát az egyetemen kívül fognak órákat tartani, annak, aki szeretne menni. Ott nem a hivatalos tanterv szerinti anyagot adják le, de mégis, mesélnek a kutatásaikról, filmeket vetítenek, minden olyasmit csinálnak, amivel azért segíteni tudnak minket a tanulmányainkban – csak ezt teljesen az egyetemtől elkülönülve. Előreláthatólag a jövő héten nem lesznek óráink az egyetemen, de erről majd még tájékoztatnak minket. Amúgy ez az egész probléma nem csak nálunk jelentkezik, hanem majdnem egész Franciaországban ez a helyzet, az egyetemek nagy része „így spórol”, ezért a sztrájkolóknak az a céljuk, hogy egy egységes, nemzeti megmozdulást hozzanak össze, azzal talán nagyobb nyomást tudnak gyakorolni. Én rettenetesen sajnálom őket, és nagyon remélem, hogy hamarosan elérik, amit szeretnének (igazából, ami járna nekik normál esetben), hogy fizetést meg szerződést kapjanak végre, mert ez a helyzet senkinek sem jó. Én igazából attól félek, hogy ha ez így megy tovább mondjuk márciusig, akkor az összes elmaradt anyagot meg munkát nagyon rövid idő alatt kell behozni, aminél megint csak mi szívjuk meg, mert rengeteget kell olvasnunk, készülnünk egyszerre… Az óránk nagyjából ezzel ment el, a maradék részében folytattuk az előző órán elkezdett bemutatkozásunkat, mindenki mesélt az előző féléves kutatásáról.
Francia karikatúra egyenesen a Google-ről:
A táblára az van írva, hogy: "Sztrájkban"
A diák pedig azt mondja: "Ez fontos lehet, mert gyakran felírják."

A második óránkra elég kevés lelkesedéssel indultunk, mert majdnem biztos volt, hogy elmarad. Zoé abszolút nem akart jönni, őt úgy kellett rángatni, Léna nagyon akadékoskodott, hogy gyerünk, én a kettejük között voltam, mentem is  volna, meg nem is. Végül nagy nehezen elindultunk, Léna ráncigált minket, hogy „Allez les filles” (Gyerünk, lányok!), és így valahogy elszenvedtük magunkat a villamosmegállóig, ami nagyjából fél úton volt az épületek között. Akkor csörgött Léna telefonja: az egyik barátnője hívta, aki velünk lett volna következő órán, hogy a tanár azt mondta, megtartja az órát, de nem tanulunk, hanem a „kialakult helyzetről” ad tájékoztatást, a sztrájkról fog beszélni. Úgy döntöttünk emiatt, hogy a sztrájkról már minden fontosat tudunk, inkább hazamegyünk. Zoéval és Maevával felpattantam egy villamosra, és hazamentünk.


Itthon Luu fogadott, aki nem ment el végül a biztosítóhoz egy papírért, mert „rossz idő volt”. Tényleg beborult és nagyon hideg lett, de attól még annyira nem volt borzasztó a dolog. Én elkezdtem megírni az önéletrajzomat egy munkára, aztán skypeoltam a maradék időmben, meg néztem néhány részt a Jóbarátokból (mégis csak péntek van). 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése