2018. szeptember 4., kedd

Első napok Lyonban: beköltözés a kollégiumba, új telefonszám, régi barátok


Alapból nem szeretem a hétfőket, főleg ha korán kell kelni, de most viszonylag izgatottam ittam a vaníliás kávémat Anna pici lakásának padlóján. Nagyon tetszik Párizs, de alig vártam, hogy Lyonban legyek, nagyon odahúz már a szívem. Szerencsére olyan jóarc barátnőm van, hogy kikísért a TGV-hez (ami 2,5 óra alatt Lyonban van és csak 16€ volt), úgyhogy legalább nem egyedül ültem az RER-en egy órát. Elköszöntünk, én felpattantam a vonatra.
[Amúgy a TGV a francia gyorsvasút, az RER a párizsi agglomerációt a belvárossal összekötő vonat.]

Sajnos későn vettem észre, hogy a telefontöltőm nem működik rendesen, mikor felkeltem, csak 3%-on volt a hasznosabbik telefonom, úgyhogy a vonaton keresnem kellett valami módot, hogy feltöltsem. Ezeken a vonatokon amúgy 2€-t kell fizetni, hogyha az ember konnektort akar, de mivel eszembe sem jutott, hogy ilyen helyzetbe kerülök, nem kértem a jegyvásárlásnál. C’est pas grave (nem baj), rögtön kiszúrtam a kocsinkban két konnektoros helyet, ami alapból mozgássérülteknek / időseknek / gazdag embereknek volt fenntartva szerintem, mert sokkal nagyobbak és kényelmesebbek voltak a székek, mint a többi. Az egyikre gyorsan le is csaptam, gondoltam legalább indulásig töltöm a telefonomat. Nem sokkal később megjelent a szemben lévő kerekes székhez tartozó pasi, aki rám nézett, majd körülbelül a harmadik kérdése az volt, hogy nem akarok-e vele kávézni valamikor. Egész nagy gyakorlatom lett már az ilyen kezdeményezések visszautasításában, úgyhogy megköszöntem a kedvességét, és mindenféle köntörfalazás nélkül nemet mondtam (csak így lehet megúszni ezeket). Később aztán (mivel senki nem jött, hogy elfoglalja a helyet, amin ültem) beszélgetésbe elegyedtünk, mert ő rettenetesen mesélni akart nekem az életéről, munkájáról, engem meg általában nem zavar, ha idegenek történeteit kell hallgatnom, sőt, tök sokat tanulok belőlük általában. Ezalatt a két és fél órás út alatt megtudtam, hogy ez a pasi azért harcol (egy egyesületen keresztül), hogy a mozgássérültek könnyebben közlekedhessenek, Marseille-ben (ahol ő lakik) nagyon nehéz a helyzet, viszont Lyon a legelérhetőbb város a mozgássérültek számára. Ezen kívül még rengeteg érdekes dolgot megtudtam a témában, végül az egyesület névjegykártyáját is odaadta, amin természetesen ott volt a telefonszáma, ha mégis szeretnék kávézni. Lyonban elköszöntünk, aztán én leszálltam.

A vonat a repülőtéren tett le (a TGV-k mind itt állnak meg), úgyhogy még egy vonatra kellett szállnom, ami berepített a városba – ma ez már a harmadik volt. Az állomáson letettem egy csomagmegőrzőben a hatalmas túrahátizsákomat és a bőröndömet, aztán elbuszoztam a kedvenc lyoni helyemre, a parkba. Sétáltam, ebédeltem, aztán hazatelefonáltam Anyának, hogy mi a helyzet (milyen jó, hogy már nincs roaming, így tök olcsón elérem a családot, amikor csak akarom).

Még volt egy kis időm a kollégiumi időpontom előtt, úgyhogy elszaladtam beszerezni az új francia SIM-kártyámat. Viszonylag hamar sikerült is a kezemben tartani, havi 20 euróért annyit telefonálok, sms-ezek és internetezek, amennyit akarok.

Következő megálló a kollégium volt. Lyonban iszonyatosan nehéz albérletet találni, a régibe pedig nem tudtam volna visszamenni, úgyhogy ez tűnt a legegyszerűbb megoldásnak. Azért nem a magyar viszonyokat kell ideképzelni, saját mini-lakásom lesz, fürdőszobával és konyha-sarokkal, nagyjából mintha egy panelben laknék sok-sok másik diákkal.

Ez a kollégium Lyonnak egy olyan részén van, ahol én még soha életemben nem jártam, kicsit messze a belvárostól. Igazából ez egy sok kollégiumból álló komplexum, van edzőterem, több mosoda, táncterem, informatikaterem, minden, amire egy diáknak szüksége lehet. 
Sajnos a recepción akkora káosz volt, hogy még időponttal (16:15-re volt) is háromnegyed órát várakoztam, aztán végül nem is tudtam elintézni a papírokat, mert 5-kor zártak. Szerencsére a kulcsot odaadták, így elfoglalhattam az új szobámat/lakásomat. Mondjuk, először nagy bajban voltam, mert nem bírtam kinyitni az ajtót sehogy se. Leszaladtam az udvarra, és megkértem az épp arra járó két arab srácot, hogy segítsenek már rajtam. Mosolyogtak, a fiatalabbiknak egy másodperc sem kellett, és rájött, hogy hogyan nyílik, aztán megtanította nekem is a trükköt. Amúgy ahogy eddig észrevettem, itt is legalább akkora keveredés van, mint Brazíliában vagy a Népszínház utcában (úgyhogy tök jól érzem magam), sok-sok fekete, arab, ázsiai, meg nyilván mindenféle népség Európából, csak ugye az országokat már nem tudom arcról belőni. 
Az én épületem az egész komplexum legtetején van (szóval fel kell mászni), a szobám az ötödiken, a kilátás egész jó az ablakból, csak nagyon messzinek tűnik Lyon, amitől kicsit megijedtem először – később rájöttem, hogy a belváros akár 10 perc alatt elérhető. Van egy viszonylag nagy fürdőszobám, egy egész jó ruhásszekrényem, kis konyhasarkom, egyszemélyes ágyam, meg egy hatalmas (de tényleg) íróasztalom. Majd ha rendesen berendezem, talán teszek fel képet róla, de most még elég nagy a rendetlenség. 
Mivel a cuccaim egy része itt maradt Lyonban, nem sok praktikus dolgot hoztam magammal Paloznakról, úgyhogy az esti bevásárláskor beszereztem néhány fontos dolgot, ami nélkül nem lehet évet kezdeni: bornyitó (borral persze), kávé és műanyag kanál az elsők között szerepelt. 

A bevásárlás után elszaladtam az állomásra a csomagjaimért, és majd’ megszakadtam, amíg felcipeltem őket a kolihoz – oké, hogy jó a kilátás, de megéri ez? Még szerencse, hogy van lift az épületben. A kipakolással ma nem bajlódtam, még lesz rá időm.


good to be back


Másnap (kedden), a reggeli kávé és egy kis rendezkedés után lementem a recepcióra, hogy elintézzem a papírokat. Szerencsére, most egész kevesen voltak, úgyhogy gyorsan ment minden. A városba is beszaladtam tisztítószerekért, mert kicsit azért áttörlöm a polcokat, mielőtt bepakolok. A bankomhoz is beugrottam, ami később iszonyú mázlinak bizonyult, ugyanis van valami ajánlatuk, amivel a havi 20 eurós telefonszámlámat ők 10-re csökkentik, ugyanazokkal a feltételekkel nagyjából (szóval korlátlan sms, telefon és internet). Nem kellett sokáig győzködni, aláírtam a papírokat, jövő hét kedden már a kezemben lesz az új SIM-kártyám az eddigi számommal. Szóval ma egészen produktív napom volt.

Rhone-part
Amúgy nagyon jó újra itt. Nem győzök ámuldozni, hogy Lyon mennyire meseszép. Ahogy járom az utcákat, egyfolytában rácsodálkozok a szebbnél szebb épületekre, a különböző kicsi parkokra, a folyópartokra… A brazil városok után akkora a kontraszt, hogy el sem tudom mondani. Imádom Brazília minden szegletét, de azt hiszem, az európai építészetet semmi sem tudja felülmúlni. Ráadásul mikor busszal megyek a belvárosba a kollégiumtól, van egy rész, ahonnan rálátni az egész városra, hát azt tényleg nem lehet leírni mennyire szép. Szóval, aki szeretné tudni, jöjjön, látogasson meg! :)

A nap további részében amúgy elkezdtem kipakolni, meg a holnapi szakdolgozat-védésemre készülni (persze megint last minute). Közben kedves régi lakótársamtól, JB-től, jött egy üzenet, hogy egy kocsmában iszik és azonnal menjek oda – de mivel ez este 9-kor volt, már nem mozdultam semerre, a holnapi védésen jó lenne tiszta fejjel megjelenni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése