2016. január 22., péntek

Le 18-22 Janvier 2016 : az első hét a negyedik félévben

Semestre4, premiere semaine – let the fun begin!

Így gyorsan, összegezve leírom az első hetet, így én is jól járok, mert kevesebbet kell írnom, és a kedves olvasó is, mert így egy helyen lesz a második félévi órarendem, és viszonylag követhető lesz az életritmusom. Nem mintha az lenne minden vágyam, hogy mindenki tudja, mit és mikor csinálok, de az órarendem azt hiszem nem olyan hatalmas titok. Sőt, ha valaki venné a bátorságot és csak egyszer kijönne a campusomra meglepni engem, nagyon örülnék neki – eddig a Danit is hiába kérleltem, nem sikerült rávenni. De, vágjunk is bele, mi történt a negyedik félév első hetében. Előre szólok: hosszú bejegyzés lesz, mert rengeteg dolog történt!
Január 18., Hétfő: Hétfőnként csak egyetlen egy órám van, az is délután 2-kor. Nem mondom, hogy érdemes erre bejárni, mert ez az az anthropologie biologique, amit a paléonéni tart, akitől már az előző félévben megőrültem. Azért azt gondoltam, első hét, első óra, csak bemegyek és megnézem milyen. Reménykedtem, hátha van annyira érdekes a tantárgy, hogy ez a nő nem tudja elrontani. Hát elég nagyot tévedtem. Életem leghosszabb órájának tűnt ez az 1 óra 45 perc. Először is, azzal kezdte a néni, hogy megbeszéljük a vizsgát. Mit kellett volna írni bele, ő mit és hogyan fogad el, stb. Hát röviden és tömören, számomra kiderült, hogy annak ellenére, hogy 3 oldalon keresztül próbáltam minden tudásomat összesűríteni, ami megmaradt paléoanthropologie-ból, ő ennek csak nagyjából az egy tized részére lett volna kíváncsi, de azt nagyon részletesen kérte volna. Ráadásul a kérdést is rosszul tette fel, mert ugyan a „Homo” nemzetség eredetére lett volna kíváncsi, azt nem írta oda, hogy pontosan mikori ősökre gondol. Én szépen leírtam neki majdnem az egész evolúciót, a vándorlást Afrikától Európáig, erre kiderült, hogy neki csak az Ausztralopitekuszok kellettek volna, de azt úgy írjuk le, hogy melyiket hol és mikor találták meg, hogyan fejlődtek, stb. Ha van ember a Földön, aki ezt meg tudja jegyezni, annak csak gratulálni tudok, de én biztos, hogy soha életben nem fogom ezt ilyen részletesen megtanulni. Ahogy körbenéztem a teremben, nem úgy tűnt, hogy bárkinek is sikerült volna ez a vizsga, ez kicsit megnyugtatott. Ezután elkezdte az új tantárgyat, az anthropologie biologique-ot (orvosi antropológia, olyasmi, amit a dr.Csont csinál a tévében), és megint hangsúlyozta, hogy legyünk szívesek bejárni az óráira, mert látjuk, hogy fontos, és anélkül nem tudunk levizsgázni. Hát, épp most konstatáltam, hogy az óráira bejárva sem voltam képes levizsgázni előző félévben, pedig csak egyszer hiányoztam, úgyhogy óra végére arra jutottam, hogy nem kínzom magam ebben a félévben, inkább szenvedés nélkül bukok meg, mint úgy, hogy elrontom minden hétfőmet ezzel az órával. Később beszéltem néhány csoporttársammal, akik ugyanerre a következtetésre jutottak. A jegyzeteket majd elkérjük a kitartó hősöktől, akik bejárnak.
Január 19., Kedd: Keddenként már reggel 10-től órám van, és egészen este 6-ig az egyetemen vagyok. Az első órám egy szeminárium, Lectures complémentaires de l’anthropologie économique et politique, a két délutáni előadásomhoz tartozó olvasmányokat dolgozzuk fel. Ugyanaz a rendszer, mint eddig, minden héten egy kisebb csoport tart előadást az adott olvasmányból. Annyi a különbség most, hogy minden hétre egyénileg is készülni kell, egy egyoldalas beadandót kell írnunk a tanárnak, hogy lássa, dolgozunk az órán kívül is. A tanárunk egy nagyon szimpi most doktori képzésen lévő pasi volt, felteszem meleg vagy transznemű, mert szép hosszú haja van, festi magát (mármint sminkeli a szemeit, rúzs nem volt rajta) és a körmei is ki voltak lakkozva szépen. A ruháján első ránézésre nem volt semmi különös, de összhatásban inkább a nőies, mint a férfias felé hajlott. Összességében nekem iszonyatosan tetszett, mert látszott rajta, hogy tök jól érzi magát, így ahogy van, tök okos volt, ráadásul nagyon csinos. Fura volt belegondolni, hogy mégiscsak egy férfira mondom, hogy csinos, és igazából pont úgy, ahogy egy nőre mondaná az ember, lényeg a lényeg, hogy nekem iszonyatosan tetszett, hogy ő fog minket tanítani. Az óra maradék részében kiosztottuk a kiselőadásokat. Én Bastiennel kerültem egy csoportba meg egy másik sráccal, akit még nem ismerek, Pierre Clastres egyik szövegén kell dolgoznunk. Tudtam, hogy Bastien már olvasta Clatres egyik könyvét, részben ezért választottam ezt az előadást, részben meg mert engem is nagyon érdekel. Clastres egy elég anarchista antropológus volt, könyvet írt az állam nélkül szerveződő kultúrákról, azt kutatta főleg, hogyan lehet központosított hatalom nélkül élni egy társadalomban.
Délben volt két óra szünetem, aztán 2-kor kezdődött az Anthropologie économique (gazdasági antropológia) című órám. Ezt egy új tanár tartja, aki most érkezett az egyetemre, a vezetékneve Dimitrievich (lehet, hogy nem pont így írja), tehát valószínűleg nem (csak) francia származású, de kifogástalanul beszél franciául. Rögtön bele is kezdett, nagyon sok érdekes dolgot magyarázott majdnem két órán keresztül. Az ez után következő Anthropologie politique-t (politikai antropológia) is ő tartotta, úgyhogy negyedóra szünet után mindenki visszaszivárgott a terembe és folytattuk a jegyzetelést. Így végül is olyan, mintha 4 órán keresztül beszélne, negyedóra szünettel és ez eléggé megterhelő nekünk is, meg gondolom neki is. Szerencsére most elengedett minket hamarabb, látta, hogy fáradtak vagyunk. A két óra közötti szünetben találkoztam Mélaine-nel, Laura-val, és még néhány lánnyal, akikkel jóban vagyok, velük beszélgettünk meg öntöttük magunkba a kávét, hogy valahogy kibírjuk óra végéig a koncentrálást, mert nem volt túl könnyű.
Január 20., szerda: Megint csak reggel 10-kor kezdek, ehhez a koránkeléshez (igen, a reggel 8 igenis korán van) hozzá kell szoknom ebben a félévben, azt hiszem. Az első órám, Anthropologie préhistorique – les civilisations néolithiques (őskori antropológia – neolitikumi civilizációk) címe nem sok jót ígért, de reménykedtem benne, hogy nem borzasztó tanárt kapunk, és akkor minden rendben lesz. Ez tulajdonképpen a paléoanthropologie folytatása, tehát az anyag maga elég unalmas és engem nem túlzottan érdekel. Egy fiatal, nagyon szimpatikus tanárunk van, aki most kezdett tanítani az egyetemen és igazából régész, nem antropológus. Na, ennek borzasztóan örültem, mert a régészek valahogy érdekesebben tudják előadni ezeket a dolgokat, mégiscsak közelebb áll hozzájuk. És a feltételezésem be is igazolódott, nagyon élveztem az órát, még akkor is, ha az anyag maga tényleg nem érdekel annyira. A történelmet mindig is szerettem, ez meg nyilván az, csak forrásokban más, mert ebben a korban még nem volt írásbeliség, úgyhogy nagyrészt csak az ásatások eredményeire és feltételezésekre hagyatkozhatnak az ezt kutatók. Mondjuk a neolitikumban már kicsit több forrás áll rendelkezésre, ezért szerencsére nem csak az ősemberek koponyáit nézegetjük egész órán… Lényeg a lényeg, ezért az óráért megéri felkelni reggel, máris alig várom, hogy jövő héten jöhessek.
Délben az órarendem szerint nem lett volna órám, de rosszul osztottak be csoportokba, és a tanárnő, akinél első félévben a mini-kutatásomat csináltam, most tartott órát, és megkért minket, hogy menjünk be hozzá, próbáljunk meg átiratkozni az ő csoportjába. Én nem bántam, mert így csütörtök reggel 8 helyett szerdán az ebédszünetem helyett tudok menni órára. Így elég húzós a szerdai napom, de még mindig jobb, mint csütörtökön reggel 8 és este 8 között egyetemen lenni… Ennek az órának továbbra is enquete ethnologique a neve, a kutatásunkat kell folytatnunk. Egyelőre annyit csináltunk, hogy összegeztük a tanárnak és a többieknek, hogy mit csináltunk első félévben és hogy szeretnénk folytatni a dolgot.
A mai harmadik órám portugál volt, és iszonyatosan kíváncsi voltam, visszakapom-e Giusti-t, a tavalyi portugáltanáromat, vagy azzal a nővel folytatom, akivel előző félévben voltam. Már elég régóta álltunk a terem előtt, amikor egyszer csak megjelent a folyosó végén a jól ismert ősz haj, hatalmas kék, csillogó szemek, fülig érő mosoly, és a elhangzott a fülemben tavaly óta csengő „Boa Tarde! Ca va?”. Majd’ kiugrottam a bőrömből az örömtől, hogy visszakaptam Giusti-t! Így ezerszer lelkesebben járok majd órára, az teljesen biztos. Már az első órán megdicsért, a bemutatkozásomat olvasva azt mondta „Génial!”. Szokás szerint egy humoros brazil videót néztünk, a Porta dos Fundos nevű társulat egyik alkotása, ahol az akcentusokat figurázzák ki. Az óra végére nagyon elfáradtam, de boldogan mentem haza, mert Giusti órája teljesen felvillanyozza az embert.
Január 21., csütörtök: Reggel 10-12 között lenne egy órám, Anthropologie de la parenté (rokonsági rendszereket kutató antropológia), de kaptunk egy emailt, hogy az első két hétben elmarad. Majd valamikor be lesz pótolva, de még nem tudni, mikor. Ilyen az élet a Lyon2-n, még el sem kezdődik a félév, de már két órám elmarad. Dél és este 6 között fogalmam sincs, mit fogok csinálni, de valószínűleg a campuson maradok és tanulok a következő hetekben, mert csütörtökön a következő órám csak este 6-kor kezdődik. Ez az esti órám pedig a szabadon választható óra, Mobilité portugais, amiről nem tudtam pontosan, hogy mit takar, de valami portugál nyelvvel kapcsolatos dolog, az biztos, azért választottam. Az első órán ki is derült, hogy kicsit tévedtem, mivel ez az óra eredetileg azoknak a diákoknak van, akik jövőre Brazíliába vagy Portugáliába mennek. A tanárnő viszont nagyon rendes volt, azt mondta, semmi baj nincs, majd én is csinálom ugyanazokat a feladatokat, mint a többiek, a lényeg úgyis a nyelvgyakorlás. Portugálul kell majd prezentációkat csinálnunk, beszélgetnünk, stb. Nagyon izgalmasnak ígérkezik, és nagyon jó, mert így legalább heti kétszer minimum foglalkozok a portugállal, és sokat fejlődhetek. Év végére azért jó lenne, ha tudnék folyékonyan beszélni… A tanárnő rettenetes aranyos, folyton nevet, ő is félig brazil és félig francia, pont, mint Giusti, és óra közben odajött hozzám párszor, megkérdezni, hogy érzem magam – gondolom, kicsit elveszettnek tűntem, főleg amikor portugálul dumált negyedórán keresztül. De így tanul az ember, majd megszokom, és szépen lassan egyre többet értek majd. A csütörtöknek az az egy hátránya, hogy este 9-re esek haza, de nem halok bele, legalább van egy nagyon tanulós napom.
Január 22., péntek: Péntekenként nincs órám. Nem azért, mert nem járok be, hanem egyszerűen órarend szerint nincs, aminek nagyon örültem, mikor megkaptam az órarendet. Így általában a pénteki napom futással kezdődik, aztán délután megpróbálok tanulni, takarítani, főzni esetleg, este pedig jön Dani. A takarítás meg a főzés, mosás, a házimunkák mindig erre a napra maradnak, és elég sok időt vesznek el, de hát muszáj megcsinálni őket valamikor. Így legalább hétvégén tudok mást csinálni.

A hét közben még annyi történt, hogy Anna talált lakást magának és szerdán el is költözött egy marokkói-japán házaspárhoz. Nem lakik messze innen, tömegközlekedéssel 20, biciklivel 10 perc körülbelül. A marokkói pasi nagyon szimpatikus, ő jött érte szerdán kocsival, így legalább nem kellett elcipelnie a cuccait. A feleségével, a japán nővel még nem találkoztam. Így megint magunkra maradtunk JB-vel, de az élet nem áll meg, hol az ő barátai jönnek át vacsorára, hol Anna, vagy Dani ugrik be hozzánk. Majd bulizni is el kéne mennünk valamikor, de én általában olyan hulla vagyok hét közben, hogy képtelenség, JB meg hétvégén haza szokott menni.
PS.: Anna is ír blogot, itt erre a linkre kattintva megnézheti, akit érdekel, vagy aki az enyémet már unja. ;) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése