2017. május 16., kedd

A finishben avagy az utolsó vizsgaidőszak: 10-16 Mai 2017

Hát ezzel a bejegyzéssel már jó ideje tartozom, de valahogy nem bírtam eddig megírni. Annyi dolgom volt, először is meg kellett ünnepelni a vizsgákat, aztán az élet nem állt meg, dolgozni kellett, meg rohangálni a brazil ügyeket intézni (biztosítás, bank, stb.), aztán persze pakolni… Elég sűrű volt az utóbbi néhány hét. De most leírom, milyen volt a (remélhetőleg) utolsó vizsgaidőszak az antropológia alapképzésen.
Szerencsére, ez a vizsgaidőszak egyáltalán nem volt annyira megterhelő, mint az eddigiek, valószínűleg emiatt nem is stresszeltem magam halálra. Ebben a félévben összesen 4 vizsgám volt, szerintem ennyire kevés még sosem volt. Ráadásul elég jól szét voltak szórva, az első május 10-én, szerdán volt, aztán volt egy 12-én, pénteken, és a maradék kettő 16-án, kedden. Szóval tanulás szempontjából nem nagyon kellett megerőltetnem magam, mindegyikre volt 1-2 teljes napom felkészülni. Már ha tanultam volna annyit. A túlzott lazaságom ugyanis azt eredményezte, hogy általában a vizsga előtti nap délutánján/estéjén jutott eszembe, hogy basszus, olvasni kéne egy kicsit. Ez mondjuk nem új dolog, általában minden diák ezt csinálja. A tárgyaim sem voltak nagyon nehezek, az első kettővel volt a legtöbb gondom, mert az Anthropologie du sensible (Érzékeny-antropológia / Anthropology of senses) előadásokra nem tudtam bejárni (akkor dolgoztam), az Anthropologie de la santé et ethnopsychiatrie (Egészség-antropológia és ethnopszichiátria) órámat pedig szintén sokszor kihagytam (borzalmas volt a tanár).
Az előbbi volt az első vizsgám május 10-én délután. Kettőkor kezdődött, másfél óránk volt a 3-4 oldalas esszére – mindig ilyen vizsgáink vannak. Ez a tárgy azért volt nehéz, mert nagyon filozofikus, sokat kell gondolkozni hozzá, már megtanulni sem volt egyszerű. A vizsgakérdések, amelyek közül választani lehetett elég nehezek voltak, de végül valahogy megoldottam a feladatot. Azért egyáltalán nem éreztem jónak, egy óra még jól jött volna, hogy rendesen át tudjam gondolni és ki tudjam fejteni, amit gondoltam. A többiek ugyanezt mondták, mikor kijöttünk, Julieék is elég csalódottak voltak, mert nem teljesen sikerült úgy leírniuk mindent, ahogy akarták. Én abban reménykedek, hogy a tanár értékelni fogja a rengeteg elméletet és nevet, amit beleírtam, az látszik, hogy tanultam, még ha iszonyatosan kaotikus is lett a fogalmazásom.
A második vizsgánk az egészség-antropológia (ha van ilyen magyarul egyáltalán) volt, pénteken reggel 8-kor, de itt használhattunk minden jegyzetet, úgyhogy én nem annyira erőltettem meg magam, ami a tanulást illeti. A tanárnő amúgy se volt túl produktív órán, az összes jegyzetem nagyjából 5 oldalt tesz ki, olyan szinten a semmiről beszélt. Még szerencse, hogy olvastam mellé, ezért az egész esszémet nagyjából egy könyv alapján írtam meg, amit egy orvos-antropológus (Didier Fassin) írt, az a címe hogy Hatalom és betegség Afrikában.
Volt három nap szusszanásnyi időm, aztán 16-án, kedden kapásból két vizsgánk is volt. Ezek miatt annyira nem aggódtam, hogy tényleg alig tanultam rájuk, az első módszertan volt, amit már három éve sulykolnak belénk, úgyhogy idén már nem is tudtak újat mondani, a második pedig migráció, és mivel ebben az irányban akarok továbbtanulni majd, ezért nagyon vágtam, amit órán megtanultunk. A két vizsga között volt négy óra szünetünk, a nagy részében Julie-vel és Anne-Elisabeth-tel voltam, aztán később csatlakozott Julia is. A módszertanos vizsgán eléggé csapda-kérdés volt, egyáltalán nem voltunk felkészülve rá, de mondtam, újat már nem tudnak mondani ebben a témában, úgyhogy igazából volt mit mondanunk, csak nem számítottunk rá. A reflexivitásról kellett írnunk az antropológiában. A migrációs vizsga is elég kihívás volt, de szerintem jól sikerült, vagy legalábbis én úgy érzem, érdekes dolgokat írtam. Mindenképp bele akartam írni, hogy áramot vezettek a kerítésbe a magyar határon, hátha annyira ledöbben a tanár, hogy egyből 17-et ad, hogy milyen tájékozott vagyok.

Aztán vége lett. Nagyon furcsa volt, az utolsó vizsga után mindenki kiment elszívni egy cigit, beszélgetni. Julie odajött hozzám, megfogta a vállam és megrázott, hogy „C’est fini, Sara!!!” (Vége van, Sara!), mert nekem még nem nagyon esett le. Csak álltam ott elgondolkozva, mintha pár nap múlva megint jönnénk vissza órára. Pedig egyáltalán nem, az emberek nagy részét valószínűleg soha többet nem látom életemben. Fura. Még most is nehéz elhinni, hogy végeztem pedig már sok idő eltelt a vizsgák óta is. Oké, még nem teljesen biztos, hogy végeztem, de nagyon kicsi az esély arra, hogy megbukjak.

A vizsgák után Julie-vel villamosoztam hazafelé, beszélgettünk a nyári terveinkről, meg hogy majd azért tartjuk a kapcsolatot, mert ő is ugyanazt a mester-szakot választotta, mint én, úgyhogy ha hazajövök Brazíliából, megint szaktársak leszünk. Ő lett a legjobb barátnőm nagyjából így ez alatt az év alatt, meg persze Anne-Elisabeth, de ő elvileg Bordeaux-ban folytatja. Szóval mindennek azért nincs vége. Sőt. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése